Holland - torsdag den 09. april 2009

Keukenhof

Turens højdepunkt for mit vedkommende var en besøget i Keukenhof. Vi har været der et par gange før og jeg kan bare ikke få nok af de mange flotte blomster.

Vores base i Sneek ligger nord for Afsluitdijk (den store dæmning nord for Amsterdam) og derfor skulle vi også køre i bus et stykke tid, før vi kom til Lisse og Keukenhof, der ligger syd for Amsterdam. Vejret tegnede ikke alt for godt. Der var tåge og skyet og lidt optræk til regn. Ikke de bedste bestingelser for gode billeder i Keukenhof...

Arne proklamerede, at vi kun ville få 3 timer i parken. Det var vi ikke helt tilfredse med. Vi ville gerne have haft lidt længere tid. Arne mente, at når man havde været der i 3 timer, så orkede man ikke se mere på blomster.

Vi kunne hurtigt konstatere, at blomsterne ikke var sprunget så meget ud i parken endnu. Der var mange grønne bede men de store farverige blomstertæpper, som vi havde set de øvrige gange var der kun få af. Det blev vi lidt skuffede over men det beviser, at sæsonen i Keukenhof er kort. Der er ingen tvivl om, at man skal besøge parken sidst april, for at være sikker.

Vi tog en hurtig tur rundt i parken og på et tidspunkt begyndte det at småregne lidt. Så var det slut med at fotografere for en tid. Vi nåede rundt i hele parken men hvis blomsterne var sprunget ud over det hele, så gik det alt for stærkt. Vi endte i et stort indendørs område midt i parken, hvor der var masser af blomster. Det kompencerede lidt for de blomster, der ikke var sprunget ud udenfor.

Efter lidt let frokost, hastede vi mod udgangen, hvor der var afgang ved 14-tiden. Efter et kort stop ved en blomsterhandler, gik det nordover mod Sneek. Jeg havde glædet mig til synet af de mange tulipanmarker, men de var heller ikke sprunget ud i større stil endnu. Vi så en enkelt mark med gule tulipaner og omkring Keukenhof havde de enkelte marker med blomster. Ellers så vi ikke de klare farver, som jeg huskede fra tidligere ture til Holland.

Tilbage i Sneek gik vi på jagt efter et supermarked og det skulle vise sig at blive noget af en udfordring! Vores chauffør havde udpeget et supermarked lige bag hotellet, men det viste sig at være et byggemarked. Ekspedienten forklarede os vejen til et supermarked og vi forsøgte at følge hans anbefalinger. Vi nåede at gå adskillige kilometer, før vi næsten havde opgivet. Til sidst fandt vi dog et marked i byens centrum og her kunne vi købe alle de ting, som vi jagtede, hvid smørepålæg og farverig "krymmel" til morgenmaden samt vin, øl og en bitter til turen.

Godt belæssede med varer skyndte vi os tilbage mod hotellet, for at nå aftensmaden. Den bestod igen af buffet og der var mad, så alle burde kunne blive mætte. Efter aftensmaden ville vores guide Arne vise Sneek frem. Men vi havde nu gået nok før middagen, så vi valgte at trække os tilbage til vores værelser til en hyggestund dér.